Finger limes & Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu Finger limes & Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu

Finger limes & Fraser Island

Door: Floor & Dieuw

Blijf op de hoogte en volg Floortje en Dieuwertje

29 Maart 2008 | Australië, Hervey Bay

Hier weer eens een update van onze belevenissen downunder! Ons vorige berichtje is van maandag 10 maart... toen waren we nog in Byron Bay. In de omgeving van dit toeristische plaatsje zijn we gaan wwoofen, namelijk bij Georgie, Ephriam en Omar in Mooball.

Wwoofen
Georgie kwam ons ophalen in Byron Bay en toen we in 't plaatsje Mooball aankwamen, werden we verwelkomd door een groot bord met daarop: 'here a moo, there a moo, everywhere a moo moo moo' en niet veel later zagen we de met zwart/witte vlekken versierde dorpskroeg. Erg opmerkelijk was alleen wel dat er geen koe te bekennen was.

Georgie, haar man (Ephriam) en hun 8-jarig zoontje Omar wonen iets buiten Mooball in een bos bovenop een heuvel met zicht op de kust. We waren erg onder de indruk toen we bij het huis aankwamen! We kregen beschikking over een eigen slaap- en badkamer. Ook kwamen we er snel achter dat er een zwembad was... jee!

Maar er moest natuurlijk ook gewerkt worden! En toen kwamen we oog in oog te staan met een wel heel bijzondere vrucht: de finger lime! Ook wel de kaviaar onder de citrusvruchten genoemd. In een finger lime zitten allemaal kleine bolletjes die heel zuur smaken. Heerlijk in combinatie met sla (hebben we mogen proeven) en het schijnt ook erg lekker met vis te zijn. De vrucht is nogal exclusief; het is niet verkrijgbaar in supermarkten maar alleen in dure restaurants.

Het plukken van de finger limes was nogal een uitdaging omdat de struik gemene doorns heeft (zoals een rozenstruik). Ook waren er in de fruitplantage gigantisch veel spinnen, en niet zulke kleine ook. Vooral Floortje (het zal ook wel weer eens niet zo zijn) liep geregeld door een spinnenweb heen en begon dan te gillen. Naast spinnen kwamen we ook groene boomkikkertjes, giftige padden en stekende mieren tegen. O ja, en een grote hagedis!

In een grote schuur hebben we maar liefst 300 kg finger limes gesorteerd, gewogen en ingepakt. Omdat de finger limes koel moeten blijven, moesten we ook even aan het werk in de koelcel (brrr). Voor de rest hebben we in de plantage onkruid gewied en hooi gestrooid rondom de finger lime struiken.

Australia Zoo
Na 6 erg leuke dagen werden we weer terug gebracht naar Byron Bay omdat de familie met Pasen naar Sydney ging. In Byron Bay namen we de bus naar Brisbane: the big city vol met zakenmensjes, Aziaten en natuurlijk backpackers. We zijn onder andere een dagje naar Australia Zoo gegaan, de 'o zo bekende en geweldige dierentuin' van Steve Irwin. Het was gerust wel leuk, maar we hadden te hoge verwachtingen en vooral de wildlife show viel een beetje tegen. In totaal waren ze misschien 5-10 minuten bezig met dieren (slangen, vogels en uiteraard krokodillen) en voor de rest was er veel interactie met het publiek en kregen we "les" van Steve Irwin op een groot tv-scherm. Zijn boodschap was: kijk goed uit voor slangen en krokodillen, laat ze met rust en respecteer hun leefomgeving. Vervolgens zagen we Steve in een actiefilmpje op krokodillen springen en slangen uitdagen...
Maar goed, we hebben wel geknuffeld met kangoeroes en stinkende koala's, ronde wombats en vele andere Aussie animals gezien!

Na Brisbane reisden we verder naar het plaatsje Rainbow Beach om vanuit daar een 3-daagse camping tour op Fraser Island te doen! Dit is het grootste zandeiland ter wereld. We waren met een groepje van 8 mensen, plus onze guide Sol. Hier volgen de high lights van ons zanderige en zonnige avontuur:

Lake Wabby
Na de overtocht met de ferrie, crossten we over het strand (80 km/uur) naar Lake Wabby. Dit prachtige, groene meer ligt aan het eind van een sandblow (zandverstuiving). Na een korte wandeling door het bos en over het zand doken we het meer in. Die avond hadden we een overheerlijke bbq en een kampvuur, erg gezellig!

Eli Creek
De volgende dag jumpten we weer allemaal de jeep in en reden we over het strand naar Eli Creek. Dit is het snelste zoetwater beekje op het eiland. We lieten ons meevoeren met het frisse en heldere water, heerlijk! Vervolgens hebben we de Shipwreck of the Maheno bewonderd.

Indian Head & Champagne Pool
Na een overheerlijke lunch gingen we verder naar Indian Head. Na een korte klim hadden we vanaf deze rots een prachig uitzicht over de zee/kust. Vervolgens gingen we naar de Champagne pool: een soort van natuurlijk zoutwater zwembad op het strand, afgebakend door rotsen. Zo nu en dan kwamen er golven over de rotsen heen die zorgden voor bubbels!

The Rainforest
Al een beetje rozig door de zon en zee, reden we via een hobbelige zandweg naar het midden van het eiland. Daar hebben we de Pile Valley Walk gedaan. Het leek net alsof we ons in een Jurrasic Park film bevonden, alsof er ieder moment een dino te voorschijn kon komen.
Die avond aten we vis met rijst (jummie) en liet Sol ons een dode Death Adder zie die was gedood door de campingeigenaar. Ieeeh...!

Lake McKenzie
De volgende dag gingen we naar Lake McKenzie: een prachtig meer met ongelovelijk helder water en verblindend wit zand. Een paradijsje! Op een gegeven moment kwam er een dingo opdagen die er bijna vandoor ging met een chipszak en iemands tas. Na 2 uurtjes heerlijk zwemmen en relaxen werden we terug gebracht naar Rainbow Beach. Daar zijn we nog een nachtje gebleven voordat we verder gingen naar Hervey Bay, waar we op dit moment zijn.

Morgen (zondag 30 maart alweer!) gaan we verder naar Town of 1770. We zijn van plan daarna weer te gaan wwoofen.

Bedankt voor alle leuke reacties, we vinden 't erg leuk berichtjes te krijgen dus hou je vooral niet in :-)

Groetjes, Floortje (pluizebol) en Dieuwertje (rood Duijnkonijn)

• 29 Maart 2008 - 02:23

Ronald:

Wat een leuke verhalen weer! Ondanks dat ik Dieuw vandaag weer aan de telefoon had, toch nieuwe dingen gelezen, leuk! Ik mis alleen de foto's, dames! Dus volgende keer pluizebol en de dingo's of duijnkonijn met een spin? ;-)

tot over bijna 5 weken!

• 29 Maart 2008 - 08:41

Yvon:

Wat een mooie foto's en belevenissen!! Jullie ondernemen onwijs veel, geweldig, ik ben super trots op jullie:-)) !!!!
    Ga zo door , nog 5 weekjes te gaan en dan kan ik jullie eindelijk weer in het echie zien:-) !! Een mooie reis verder en succes bij jullie volgende Wwoof-adres, veel liefs, Yvon.

• 29 Maart 2008 - 09:49

Ronald:

Nu zijn de foto's er tenminste bij! Leuk!

• 29 Maart 2008 - 09:51

Ronald:

Nu zijn de foto's er tenminste bij! Leuk!

• 29 Maart 2008 - 18:43

Stefan:

Fraser was ook bij mij, ook super mooi. De namen komen bekend in mijn oren ;-)

Geniet van de tijd die je daar heb. en tot snel. Kusjes mij

PS; mijn auto is gemaakt!

• 29 Maart 2008 - 20:35

Joke:

Pluizebol en rood duijnkonijn, jullie bijnaam of heeft het een andere betekenis? Dieuw, die krokodil waar je op zat was toch wel nep hoop ik (wil je wel heel terug!). Geniet weer van het lezen van jullie avontuur en de foto's zijn ook weer top!
    Weer wwoofen, bevalt dus wel! Ga jullie goed en blijf genieten van alles!
    Tot gauw, liefs en kus van mij

• 30 Maart 2008 - 12:34

Jet:

Hooi, leuke foto's hoor. Die kanga's zijn vet lief!!! Wat ben je nog wit dieuw! Of lijkt dat zo omdat floor heel bruin is...? We hebben trouwens perongeluk jonge konijnen, ontdekten we net. en Sunny is op dit moment aan het bevallen dus als j trug kom is t een beestenboel! Nou veel plezier nog en tot snel! xx liefs

• 30 Maart 2008 - 17:57

Maartje:

hai!! Toffe verhalen! Erg leuke foto's, ben wel jaloers hoor :p Ik heb ook nog een leuk nieuwtje: ik heb namelijk een nieuw adres. Ik ben bij Hugo ingetrokken op Veemarkt 5a :) Very leuk! liefs Ma

• 30 Maart 2008 - 18:39

Papa Willem:

Meiden wat een avonturen , ik weet zeker dat je allebij: hierdoor bent gegroeid.
    Liefs papa willem en pas goed op elkaar.

• 31 Maart 2008 - 17:58

Margreet Appelman:

Dieuwertje die eend van de een na laatste foto kan je wel mee op reis nemen in je rugzak of onder je arm. Dat beestje past wel tussen jullie eenden thuis lijkt mij. Nog ruim een maand en het feest is gehouden dames. Ik vind het geweldig wat jullie daar allemaal ondernemen. Tot het volgende bericht en alvast voor de aankomende woofklus prettige arbeid. Veel groeten van ons allemaal van de Zuidermeerweg 76, doei, doei

• 31 Maart 2008 - 20:00

Nico:

Wat weer veel interessante wetenswaardigheden!! Wat voor soort egel hadden jullie trouwens gefotografeerd en wat hebben de Mahona's met die boot uitgehaald en wie waren de Mahona's in hemelsnaam? Allemaal vragen komen er bij mij op als ik julie verhalen lees en de foto's zie.Die fingerlimes lijken bar veel op spinneneitjes, ook een exclusief eetproduct. Liep er trouwens maar één dingo rond of werden julie omgeven door een hele horde.Ze leven toch in een roedel bij elkaar of toch niet? Hé, Floor heb jij nog stiekem een papiertje in de buidel van die kangeroe gestopt met een slogan erop als zoiets van "Floortje was here" ? Jullie gaan nu geloof ik werken bij een boer met o.a. kamelen. Ik kijk al uit naar een foto van een kameel in galop met jullie dames er beide bovenop.Jullie merken het al:bij julie belevenissen slaat mijn fantasie flink op hol.En dat blijft zo denk ik want jullie ervaringen zijn heel afwisselend.Nu ook weer: steeds weer nieuwe belevenissen,terwijl jullie toch al een heel tijdje aan de andere kant van de wereld rondzwerven.Tegenvoeters, geniet er nog even lekker van en tot wederhoren.
    Groetjes Nico.

• 01 April 2008 - 08:03

Emma:

Hoi Meiden,
    Tis weer mooi allemaal!
    Dus het wwoofen bevalt wel? ben benieuwd naar de volgende verhalen! dan nog even en dan zijn jullie weer hier!
    X Emma

• 01 April 2008 - 15:09

Rogier:

Damn, wat een mooie foto's!! Ga zo door!! Groetjes Rogier

• 02 April 2008 - 04:30

Dieuwertje:

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet wit! Floor is gewoon enorm bruin.

Wat extra informatie voor de liefhebber:
    Dat dier dat op een egel lijkt is een echidna, de grote blauwe vogel een cassowary. We hebben in totaal ongeveer 10 dingo's gezien, waaronder een roedel van 6 dingo's (wat heel veel was volgens de gids). Het schip heet de Maheno en is gebouwd rond 1900 als cruiseschip. In de jaren '30 werd het naar Japan gesleept als oud ijzer. Tijdens een storm kwam het schip op Fraser Island terecht en daar hebben ze het toen maar laten liggen. Het grootste deel van het schip ligt onder het zand, het zakt namelijk langzaam weg.

Morgen gaan we weer wwoofen. Op naar de kamelen, varkens, koeien en daar voorbij!

• 02 April 2008 - 06:46

Sanne:

Hello darlings,

Ha, het aftellen kan echt beginnen!
    dat water is trouwens echt enorm mooi, daar zou ik zelfs in durven! Gewoon incroyable (is that a word?)

kus
    Sanne

• 02 April 2008 - 07:46

Anja:

Wauw! Zon! Willen jullie over vier weken nog wel naar huis? Of kunnen wij daar staan wachten op een leeg vliegtuig? :P

Groetjes, mij

• 04 April 2008 - 12:07

Marieke:

Hi Floorie!

Leuk om je op de verjaardag van Timo even over de telefoon te spreken!

De polo leeft nogsteeds en vraagt af toe wanneer je weer terugkomt. Ik ben al met het afscheidsproces begonnen...boehoe!

Liefs van je zussie.

Dikke kus

• 09 April 2008 - 09:14

Marieke:

Hi Floorie,

Gefeliciteerd met je mummie!

Ik heb vanacht gedroomd dat je ons voor de gek had gehouden en in plaats van op 4 mei op 9 april thuis kwam om je moeder te verrassen...haha!

Liefs,

Marieke