Nieuw-Zeeland: het Noordereiland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland: het Noordereiland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland: het Noordereiland

Door: Floor & Dieuw

Blijf op de hoogte en volg Floortje en Dieuwertje

22 Februari 2008 | Australië, Sydney

Na 2 maanden Australië (Sydney & de Westkust) en een maand Nieuw-Zeeland (het Zuidereiland) zou je denken dat we alles wel gezien zouden hebben: prachtige gorges, tropische bossen, watervallen, witte stranden, langgerekte baaien, sprookjesachtige bossen, adembenemende uitzichten, gebergtes, grote meren, etc. Maar toch werden we op het Noordereiland "geconfronteerd" met een nieuw fenomeen: vulkanen! En dat niet alleen, we hebben dampende en bubbelende hot pools gezien, een geiser zien spuiten en gebaderd in een stromend beekje van +/- 50 graden.

On the road!
Maar ons avontuur begon in Auckland, we moesten eerst uit deze grote en hectische stad zien te komen met de huurauto (wederom een Toyota, alleen een kleiner type en grijs). Terwijl we naar het huurbedrijf toeliepen, zagen we 2 auto-ongelukjes gebeuren. Is dit een voorteken ofzoiets? Een waarschuwing? Maar wonder boven wonder wisten we vrij snel uit het wegencomplex van Auckland te komen, op naar Northland, het bovenste gedeelte van het eiland.

Flippers in actie
In Northland hebben we gigantische Kauri Trees aanschouwd en zijn we naar het op een na bovenste punt van Nieuw-Zeeland gegaan (zie witte vuurtoren). Ook hebben we gekampeerd aan een baai en... een poging gedaan om met dolfijnen te zwemmen in The Bay of Islands! We hebben namelijk een dolfijnentour gedaan: met een bootje opzoek naar de flippers! Zodra we er enkele zagen, werden wel 30 mensen het water ingeloosd (de concurrerende tourmaanschappij was er ook). Logisch dat de dolfijnen 'm meteen peerden en dat nemen we ze eigenlijk ook niet kwalijk.
Zodra iedereen weer op de boot was, kwamen we een veel grotere groep dolfijnen tegen. Ze zwommen heel dicht langs de boot, sprongen uit het water en voerden een heuze dolfinariumshow op! Omdat er ook jonge dolfijnen waren, mochten we helaas niet het water in om met ze mee te flipperen. Maar toch, het was heel bijzonder!

Rare dingen en geuren
Na Northland reden we door naar het Coromandel Forest Park. Hier hebben we een wandeling van 5 uur gedaan, waarbij het pad soms erg steil was. Maar het uiteindelijk uitzicht over de groene vallei was prachtig!
Na 2 nachtjes kamperen, vervolgden we onze reis naar Roturoa: onze eerste confrontatie met vulkanische activiteiten! Hot pools, bubbelende modderpoelen, diepe kraters, meertjes met onnatuurlijke kleuren (heel lichtblauw of gifgroen: heeft te maken met de mineralen) en vooral veel rotte eieren lucht! Oftewel, zwafeldampen. Ook zijn we gaan baderen in een stromend beekje van +/- 50 graden, heet!

Na al die bijzonderheden besloten we een frisse neus te halen bij Lake Taupo. Dit is het grootste kratermeer van Nieuw-Zeeland en was ooit de actiefste vulkaan. Het is dan ook een erg toeristische plek: tent sites bleken maar liefst 40 dollar per nacht te kosten! Wij vonden dat echt te gortig en de campingeigenaar zag blijkbaar de teleurstelling in ons gezicht en boodt ons een cabine aan voor 30 dollar per nacht!

Wind, regen en vooral kou
Na 2 nachten op een matras in plaats van een luchtbed, gingen we door naar het Tongariro National Park! Hier zijn 3 grote vulkanen, waaronder de Mt Doom van de Lord Of The Rings films. We wilden hier de Tongariro Crossing doen, een wandeling van +/- 7 uur. Maar nee, de weergoden waren ons niet goedgezind: het ging hard waaien. En dan wil én mag je geen wandeling doen op een flinke hoogte tussen de vulkanen door. Aangezien de wind nog enkele dagen zou aanhouden, besloten we door te reizen naar Napier en Lake Waikaremoana. Het weer sloeg heel snel om: van warm en zonnig naar koud en regenachtig! De nachten waren extreem koud en we verlangden heel erg naar onze kacheltjes (Steef en Ronald). Maar goed, we hebben wel fijn gekoeteld (of doen alleen geliefdes dat?) in het stadje Napier en een mooie wandeling gedaan in de omgeving van Lake Waikaremoana.

Vulkanen!!!
Toch waren we heel blij toen we terug reden naar het Tongariro National Park (de 3 vulkanen): de lucht klaarde op en het zonnetje scheen! En we konden dit keer wel de wandeling in dit gebied doen: de Tongariro Crossing van +/- 7 uur! We stonden al om 6 uur 's ochtends op, na een echt extreem koude nacht... en om half 9 begonnen we met de wandeling. We liepen langs én over stromend water en vulkanisch gesteente. Op een gegeven moment moesten we klimmen: van 1100 naar 1900 meter! Het paadje omhoog was erg spannend en het uitzicht geweldig! Zo zagen we Mt Doom, South Crater (een gele krater) en Red Crater (een rode krater). Op het hoogste punt van de wandeling was het best frisjes dus we konden niet te lang stil blijven staan: op naar beneden! Het pad was echter wat "zanderig" dus we gleden zowat naar de Emerald Lakes. Deze hadden een vertrouwde geur: zwafel! De wandeling ging vanaf daar verder naar beneden - 4 uur dalen - en je kunt je misschien voorstellen hoe je knieën dan gaan voelen. Maar al met al viel de zwaarte van de wandeling reuze mee en hebben we ontzettend genoten van het avontuur!

In luv with the Kiwi
We hebben al vele Nieuw-Zeelandse vogels in de vrije natuur gezien: de bellbird, tui, kereru, robin, fantail, myna, pukeko, tomtit, roofvogels en nog veel meer. Maar de kiwi (het symbool van Nieuw-Zeeland) is 's nachts actief, erg schuw en met uitsterven bedreigd. In Mt Bruce zijn we dan ook naar het Pukaha National Wildlife Centre gegaan. Hier hebben ze de nacht nagebootst zodat we in het donker naar wroetende Brown Kiwi's konden kijken. Deze zijn als jong gevonden en worden vrijgelaten zodra ze groot genoeg zijn. Baby kiwi's hebben in de vrije natuur 5% overlevingskans en in een Wildlife Centre 66%! Dit komt door de possums, hermeleinen en andere roofdieren die hier oorspronkelijk niet leefden. Nieuw-Zeelanders zijn met name niet blij met de possums: deze zie je overal plat (overgereden) op de weg. We vermoedden dat niemand de moeite neemt om voor ze te remmen... en dat begrijpen we ook wel: wij zijn ook helemaal gek op de lieve kiwi's!

Meeting with the Lida's
Onze volgende bestemmingen waren het Tararua Forest Park (mooie wandeling), Greytown (veel regen), Cape Palliser (vuurtoren en zeehonden), de Putangirua Pinnacles (erg indrukwekkende puntige rotsen) en... Wellington! Deze grote en politieke stad van Nieuw-Zeeland ligt helemaal in het Zuiden van het Noordereiland. Hier zijn naar het gigantische Te Papa Museum geweest. Ook hadden we op het vliegveld afgesproken met Lida en Lida (tantes van Dieuw)! We hebben gezellig gebabbeld onder het genot van thee/chocolademelk en caketjes.

Regen, regen en... glowworms!
Vervolgens ging onze reis terug naar het Noorden, naar Mt Taranaki (Egmont). Deze grote vulkaan was echter bedekt met grijze wolken en het weer was extreem wisselvallig: het ene moment scheen de zon en het andere moment viel de regen met bakken uit de hemel. Wel zagen we daardoor hele mooie en grote regenbogen. Maarja, nu we Mt Taranaki niet gezien hebben, hebben we in ieder geval wel een extra reden om ooit weer naar Nieuw-Zeeland te gaan!
Na een nachtje op een camping in Hawera en een bezoekje aan New Plymouth (grote stad vlakbij de vulkaan) tuften we verder door de regenbuien naar Te Kuite. Vanuit dit plaatsje zijn we naar de beroemde Waitomo Glowworm Cave gegaan! Om daar, jawel, glowworms te zien! Deze malle larven (de volwassenen geven geen licht) hangen aan "het plafond" van een grot en trekken met hun lichtjes vliegen naar zich toe. Deze belanden in de draden (soort van spinnenwebben) die de glowworms onder zich hebben hangen. Smullen maar! Nog een grappig feitje: de volwassen glowworms kunnen vliegen en hebben geen mond! Daardoor leven ze maar 4-5 dagen en hun doel is dan ook: snel voortplanten!

Na de glowworms zijn we nog naar Marokopa Falls (erg mooie waterval), Piripiri Cave (een donkere en vooral modderige grot) en Mangapohue Natural Arch (soort van grote boog wat ooit een deel van een grot was) gegaan.
En toen kwamen we aan in Auckland, het beginpunt van onze reis op het Noordereiland. Met pijn in ons hart verkochten we de tent en kampeerspullen en brachten we de huurauto terug.
Eergister zijn we met het vliegtuig in Sydney aangekomen. Onze reis door Nieuw-Zeeland is aan een einde gekomen *huil* maar we hebben een erg leuke tijd om naar terug te kijken!

Leuke weetjes

Wat kookten/aten we zoal op de camping?
- Nacho's! Lekkere salsa chili beans, sour cream, kaas en nacho chips.
- Tomatensoep met kaasbroodjes
- Pannenkoeken, waaronder ook kaaspannenkoeken, heerlijk!
- Pasta, meestal bolognese saus, met ui en paprika
- Noodles met sla

Wat waren de minder leuke dingen van onze reis door Nieuw-Zeeland?
- Sandflies! Deze vallen je hoe dan ook gelijk aan. Ze hebben het met name gemund op voeten en enkels. Deze zaten dan ook onder de jeukbulten (vooral bij Floortje). De jeukaanvallen vonden vooral s' nachts plaats. Fijn!
- De koude avonden en nachten, met name op het Noordereiland
- De 'mood swings' en ochtendhumeuren van Floortje die veroorzaakt werden door het slaapgebrek
- Het uitlezen van het laatste deel(!) van Harry Potter
- Rijden in Auckland en Wellington: gekkenhuis!

Wat hebben we allemaal geleerd?
- Links rijden! Al went dit heel snel
- Navigeren!
- Koken op één gasstelletje
- De tent binnen 5 minuten opzetten en afbreken
- Dat zelf een reis ondernemen met een auto en tentje super leuk is!

Onze verdere plannen
We zijn toch wel blij vanaf nu weer in hostels te slapen, alhoewel... het ook erg wennen is!
Vooral ik (Floortje) heb er moeite mee en al een paar slapeloze nachten achter de rug. Mensen komen midden in de nacht de kamer binnen, dronken mensen brullen op de gang of op straat, het is warm/benauwd in de kamer, etc.

Nu staat de Oostkust voor de deur! We gaan vandaag een buspas kopen (Sydney - Cairns) en zondag vertrekken we naar Port Macquarie. Op naar ons nieuwe avontuur! :-D

• 22 Februari 2008 - 06:57

Ronald:

Wat gaaf allemaal! Dit allemaal is voor mij wel een reden om terug te gaan naar NZ en ook het noordereiland eens te bekijken.....
    Mooie foto van die pukeko!

• 22 Februari 2008 - 07:40

Ronald:

Mooie foto van die pukeko!

• 22 Februari 2008 - 09:37

Joke:

Na het verzorgen van alle dieren, meteen achter de computer om jullie verhaal/avontuur te lezen. Heerlijk, heb het gevoel of ik een stukje met jullie mee heb gereist. De foto's zijn ook weer bijzonder mooi. Ga zo door dames!
    Geniet en pas goed op elkaar.
    Liefs mam

• 22 Februari 2008 - 10:09

Margreet Appelman:

En dat rijdt me daar een dikke auto. Nu weer dat gesjouw met die rugzak valt niet mee denk? Prachtig om zo een stukje met jullie mee te reizen, wat is deze reis goed voorbereid. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid, dat blijkt nu wel. Erik is ook weer met Janneke aan het reizen in hun huissie en heeft daardoor meer tijd om te schrijven. Wij blijven jullie volgen hoor, graag tot de volgende keer.
    Veel groeten van ons allemaal xxx

• 22 Februari 2008 - 14:21

Yvon:

Heerlijk die vrijheid en de geweldige natuur/ruimte/bergen/vulkanen/stinkende dampen,hihi.Erg mooi allemaal, geeft een goeie indruk hoe het daar moet zijn. We komen eraan...over een aantal jaren!!Veel plezier in Australië, Liefs Yvon.

• 22 Februari 2008 - 17:47

Ramona:

He meiden, wat een super foto's hebben jullie gemaakt ga zo door! Heel veel knuffels van Karlijn en groetjes van Rogier tot gauw x Ramona

• 22 Februari 2008 - 18:59

Stefan:

Ziet er weer mooi uit. En wat een avontuuren zeg. Nu gelukkig weer in vertrouwd Sydney. Op naar de oostkust en daar voorbij! kusjes shimmy

• 23 Februari 2008 - 11:37

Emma:

Hey meiden,
    Wat mooi allemaal! weer leuke dingen beleeft zeg! En weer mooie foto's.
    Ben benieuwd wat jullie allemaal zien in Ausie!
    X Emma

• 23 Februari 2008 - 13:14

Anja:

Wauw! Echt heel mooi, die foto's. Hier en daar een beetje LotR gevoel ;) En wat een avonturen!
    Nu nog de rest van Australie. Zet 'm op, Chicks!

• 24 Februari 2008 - 12:05

Sanne:

Ik voel me diep ongelukkig als ik jullie foto's bekijk. Hier is het grijs, ik heb het druk en nergens kan ik zwaveldampen vinden!

x

• 24 Februari 2008 - 14:58

Roos:

Mooie dingen hebben jullie weer meegemaakt!! Ook leuke foto's, echt het campinggevoel!
    Succes met werken en veel plezier!! X

• 25 Februari 2008 - 20:40

Bea En Jasja:

Zo dames dat ziet er niet verkeerd uit. Ik heb net zelf een weblog geopend omdat ik 9 dagen naar Zuid Afrika ga. Beaenpeggyafrika.waarbenjij.nu. Jasja is erg jaloers,ook bij het zien van jullie foto's. Zij zal zelf ook op een dag....Vanuit een zonnig nederland veel liefs en geniet nog veel van al die schoonheid!

• 26 Februari 2008 - 20:02

Petra En Marlies:

Lieve Floor! Mooi verhaal! Ben je al aan het werk? Wij waren zondag apres skieen in Obdam, kon niet beter! Ga je daar ook nog wel ns uit? XX

• 01 Maart 2008 - 15:47

Roos:

Floor, hoest nou???! Hoe bevalt t weer om in Australie te zijn??! Hier in NL nog alles ok hoor; we missen je natuurlijk. Vanaaf gelukkig weer een mooi feest ter afleiding :) Have Fun!! Dikke Kus

• 02 Maart 2008 - 18:55

Ineke.:

mooie foto's meiden nog 2 maanden aan de oostkust geniet ervan groetjes van niek en mij.