Nieuw-Zeeland: het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland: het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Floortje en Dieuwertje - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland: het Zuidereiland

Door: Floor & Dieuw

Blijf op de hoogte en volg Floortje en Dieuwertje

20 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Sorry dat we zolang niets van ons hebben laten horen. Hier dan ook - als goedmakertje - een update van onze belevenissen van afgelopen maand! Ons avontuur begon in Christchurch, waar we (na zenuwslopend lang wachten op het vliegveld) verenigd werden met onze vriendjes. Jee! Al gauw voegde een vijfde reisgenoot zich aan ons toe: een witte Toyota! Ook had Steef een leuk buikgriepje aan Floor gegeven. Heel amusant ;-)

Ierbad, gevaarlijke zeehonden en dolfijnen
We vertrokken als eerst naar Hanmer Springs, een plaatsje tussen de naaldbossen. Hier gingen we lekker dobberen in een termisch zwemparadijs. Ook belandden we in een termisch bad dat naar ier rook, dit tot grote ergenis van Stefan. Floortje daarentegen vond het wel lekker warm (40 graden).
Het volgende plaatsje waar we heen gingen om te kamperen was Kaikoura, waar we een wandeling hebben gedaan over het schiereiland en oog in oog kwamen te staan met dikke zeehonden (Dieuw kwam iets te dichtbij en werd bijna aangevallen...). Picton was onze volgende bestemming, een gezellig plaatsje aan de Marlborough Sounds. Tijdens een cruise in dit gebied sloeg het weer plotseling om: donkere wolken en regen! De wandeling op Motuara Island (waar we Little Blue Pinguins zagen) die bij de cruise hoorde, deden we in de stromende regen. Tijdens de boottocht terug zagen we Dusky Dolphins en Hector Dolphins! :-D

Kayak nightmare en sandflies
Ons volgende avontuur beleefden we in Abel Tasman National Park. Hier gingen we kayakken op de zee, die na een pauze op een strandje een beetje wilder werd met als gevolg: hoge golven. Floortje kreeg een paniekaanval omdat ze bang was dat de kayak ging omslaan en dat ze dan niet los zou kunnen komen (je zat met een soort 'jasje' vast aan de kayak zodat er geen water in zou komen). Dus na een hoop geschreeuw en gebler (arme Stefan) gingen we weer aan land en daar eindigde ons kayakavontuur... De volgende dag zijn we naar Pupu Springs (opwellend water in meertjes) en Harwood's Hole (een heel eng gigantisch gat in de grond) geweest. Erg indrukwekkend!

Op naar Lake Rotiote (Nelson Lake National Park). Bij dit meer werden we verwelkomd door... sandflies! We waren deze beestjes al eerder tegen gekomen, maar dit keer waren ze met velen. En ja, ze steken en dat heeft vooral Ronald geweten ook. Zijn benen waren een groot slagveld van muggenbultjes. Nog wekenlang hebben we onze benen open gekrabt door de vreselijke jeuk die gepaard ging met de muggenbulten. Feest!

Pannenkoeken en gletsjers
Oud en Nieuw vierden we in Greymouth (Westkust), in een Ierse pub :-) Verder was er eigenlijk niet zoveel te doen, dus op Nieuwjaarsdag vertrokken we naar de Pancake Rocks. Dit zijn rotsen die eruit zien als stapels pannenkoeken. Erg mooi! Daarna gingen we naar de Frans Jozef Glacier. Hier hebben we een aantal wandelingen gedaan, waaronder een naar de gletsjer zelf. Onderweg zagen we wilde rivieren, watervallen en ijsblokken (heel vreemd in de zomer). De dag erna zijn we naar de Fox Glacier gereden. Het regende jammergenoeg, maar toch zijn we naar de gletsjer gewandeld. Je mocht hier erg dicht bij de gletsjer komen, dus het uitzicht was spectaculair! Vervolgens zijn we snel doorgereden naar Wanaka, waar het weer een stuk beter was (strakblauwe hemel). Hier hebben Dieuw en Ronald paardgereden door de bergen. Floor en Steef relaxten langs het meer Wanaka en zwommen achter eenden aan.

Raften!
Na het mooie Wanaka brachten we een bezoekje aan Mt Aspiring National Park, waar we een wandeling door de Rob Roy Valley gedaan hebben. Daar zagen we een kudde koeien een rivier oversteken, een erg mooi gezicht. We liepen over een hangbrug en langs een wilde rivier omhoog naar een prachtig uitzicht op besneeuwde bergtoppen en watervallen. Na deze vermoeiende wandeling vertrokken we naar Queenstown, het meest toeristische plaatsje van het Zuidereiland en een mooie plek om te gaan raften! We kozen voor een raftavontuur over de Shotover River. De busrit heen was al onheilspellend, deze ging namelijk over een oude en smalle mijnweg langs een ravijn. Nadat we bij het beginpunt van het raften waren aangekomen en ons in een super strakke wet suite hadden gehezen, ging het avontuur over de wildwaterrivier beginnen! Bij het eerste heftige punt vlogen Floortje en de gids de boot uit... zij zaten namelijk achterin (jump seets). Vervolgens viel de gids er nog een keer uit, waarbij Floortje hem aan zijn voet vastpakte, haha. Daarna ging het gelukkig beter, al kwam de boot nog wel even vast te zitten in een waterkolk. Gezellig ;-)

Bergbeklimmen, Milford Sound en quads!
In Queenstown zijn we een dag langer gebleven om een berg te beklimmen: de Ben Lomond van 1748 meter hoog. Om bij het beginpunt van de wandeling te komen, gingen we met een gondellift omhoog: erg leuk! De wandeling was nog indrukwekkender, prachtige uitzichten al was het echter wel een zware klim, in de brandende zon. Het laatste stuk de berg op was slopend, maar het uitzicht op de top maakte veel goed!

Op naar Te Anau! De eerste dag hier gingen we met de auto naar Milford Sound waar we een bootcruise door het prachtige gebied hebben gedaan: gigantische bergen, watervallen (waarbij we er twee van onder hebben gezien) en zeehonden. De dag erna zijn we met quads gaan crossen over weilanden, hobbelige weggetjes en heuvels. De rit was enorm stoffig, dus je moest vooral je mond niet open doen tijdens het rijden (kuch kuch!). Na dit snelle en hobbelige avontuur zijn we doorgereden naar de Zuidkust via de Southern Scenic Route. We verbleven op een camping in de middle of nowhere waar we vergezeld werden door Bell Birds en Tui's, deze vogels maken hele bijzondere geluiden en eten nectar. Aan de Zuidkust zijn we naar Cathedral Caves (grotten aan het strand), Petrified Forest (versteende bomen van 160 miljoen jaar oud), Lost Gipsy (een hippy caravan vol met leuke spulletjes), Matai Falls en Parakaunui Falls geweest.

Mt Cook, Chinezen en afscheid
Vervolgens reden we door naar Dunedin (Oostkust). Hier hebben we geshopt, zijn we naar de bioscoop geweest en het Otage Museum ingedoken. Na deze leuke belevenissen zijn we doorgereden naar de Moeraki Boulders (grote ronde stenen op het strand). Daar hebben we even gespeeld (hihi) en vervolgens zijn we doorgereden naar een canping in de buurt. De volgende dag zijn we naar Mt Cook (hoogste berg van Nieuw-Zeeland) getuft. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de Elephant Rocks (grote stenen met rare vormen). Voor de liefhebber: hier is een deel van de Narnia-film opgenomen. Bij Mt Cook hebben we een wandeling gedaan door de Hooker Valley, waar we een erg mooi uitzicht hadden op de besneeuwde bergen.

Hierna zijn we verder gereden richting Christchurch. Onderweg zijn we gestopt bij Lake Tekapo, waar een gezellig kerkje aan het meer is (bijna niet te zien door de hordes Chinezen...). Verder ook een bezoekje gebracht aan Peel Forest Park, waar we met hele dikke bomen geknuffeld hebben. Na een lange autorit kwamen we aan in Akaroa, op de Banks Peninsula (naast Christchurch). Hier hebben we een dagje gerelaxt en vervolgens keerden we terug naar Christchurch. Daar hebben we afscheid genomen van onze auto en enkele dagen later van onze lovers (snif snif).

En daar zitten we dan, met z'n tweetjes in een internetcafe vol gamers. Maandag vertrekken we naar Auckland (het Noordereiland) met het vliegtuig. Hier gaan we weer een auto huren, dit keer een kleinere, en gaan we weer met tent en al op avontuur!

Bedankt voor alle lieve reacties. Stefan en Ronald, ontzettend bedankt dat jullie zijn gekomen, we hebben echt een super leuke tijd met jullie gehad! :-D

• 19 Januari 2008 - 23:46

Marieke:

Moet nu wel weer even vreemd zijn met z'n tweetjes! Wat een auto-avonturen zeg!

Alles gaat trouwens goed met de polo, we zorgen goed voor hem....haha!

Heel veel liefs!!!!

• 20 Januari 2008 - 10:56

Petra:

Hee Wat een mooie fotos zeg! En wat hebben jullie leuke dingen weer meegemaakt samen met jullie vriendjes. Wat gaat de tijd snel he, nu zijn ze alweer weg. Wat zijn jullie plannen nog?
    Maak er nog een mooie tijd van! X Petra

• 20 Januari 2008 - 11:02

Yvon:

Geweldige foto's!!Heel mooi om te zien! Heerlijk met je tentje erop uit en de natuur in.Veel plezier op het Noordereiland! Veel Liefs

• 20 Januari 2008 - 12:05

Anja:

Wouw! Wat een uitzichten! Wat een avonturen (vliegende Floortjes ^^)

Op naar de volgende avonturen!

Groetjes, mij

• 20 Januari 2008 - 14:18

Stefan Groot:

hoi Floortje.
    we zijn veilig geland.
    in San Francico werden we super moe(in het vliegtuig 4 films gekeken)
    Met KLM vliegen was het lekkerst vanwegen de service(en 4uur geslapen)

Opgehaald door mama en M.
    tot over 3 maanden, kusjes Stefan

• 20 Januari 2008 - 14:53

Ronald:

Nou ik ben ook veilig aangekomen in NL, eenzaam hoor ineens, Ik mis jullie nu al! IK heb nog minder dan Stefan geslapen (zeg maar 2 uur sinds vrijdagnacht....), dus ik heb niet jullie hele verhaal gelezen, ik kan mijn aandacht er niet bij houden. Morgen maar!

• 20 Januari 2008 - 15:03

Sanne:

Spanning en sensatie weer! Ik beleef hier weinig, behalve dat ik natuurlijk alweer druk aan het plannen ben om terug te gaan naar de coolste stad van de wereld!

x

ps. Jullie mogen nu ook wel thuis komen hoor!

• 20 Januari 2008 - 17:25

Jet:

Heej Dobbie en Floor, wat een verhaal zeg! kben wel n halfuur bezig geweest om alles te lezen en te bekijken. Mooie foto's hoor! Ik heb een foto van dieuw en ronie op t bureaublad gezet ;) haha. Veel plezier op t noordereiland en veel foto's maken blijven he! xxx liefs Jet

• 20 Januari 2008 - 19:03

Joke:

Een waar genot om jullie avontuur te lezen van de afgelopen maand. Wat veel gezien en gedaan! Ook de foto's zijn weer fantasties.
    Horen vast weer snel wat van jullie vanaf het Noordereiland. Veel plezier samen.
    Kus mam.

• 21 Januari 2008 - 03:57

Illegal Immigrant:

hey hey,

hhmmm, ja toch wel een beetje jaloers.. top verhaal en supergave kiekjes!! veel plezier op het noordereiland, heb vernomen dat het iets minder spectucalair is maar jullie weten er vast wel een feest van te maken met zn tweetjes! groeten vanuit MELB, joeh erik

• 21 Januari 2008 - 14:17

Rogier:

Zo he! Wat een foto's echt mooi! Leuk dat jullie vriendjes ook even langs zijn gekomen! Wist trouwens niet dat N-Z zoveel anders was dan Australie, maar het verschil is duidelijk zichtbaar! Veel plezier de laatste drie maanden van jullie verblijf en maak er wat van!

Ps: Nu kan Stefan mooi weer een x mee uit:P

Groetjes, rogier

• 21 Januari 2008 - 21:12

Roos:

Joepie, eindelijk weer een bericht van jullie! Coole foto's! Wel raar dta Stefan in jullie avontuur voorbij komt, net of ie nooit weg is geweest..Nou maak er wat van! Kus Roos

• 21 Januari 2008 - 21:12

Roos:

Ps; thnx voor het eitje met de vogel! Goed uitgekozen :)

• 22 Januari 2008 - 19:16

Coby:

wat een belevenis voor jullie dat is geweldig om te lezen en nog duizend keer mooier om dat zelf te beleven . Prachtige foto \'s Nog heel veel plezier en groeten uit Nederland.

• 22 Januari 2008 - 20:44

Tanja:

Hey Dieuw,

ik moet je nog bedanken voor de kaart! Is alweer even geleden, maar ik kon toch nergens deze site meer vinden! Dus nu doe ik dat alsnog maar even. Jullie maken daar heel wat mee, echt super lijkt me! Nou, geniet daar vooral!!

X tan

ps. met je kamer is alles nog goed hoor!

• 23 Januari 2008 - 10:55

Emma:

Hey Meiden,
    Wat een avonturen weer!! en prachtige foto's!
    Veel plezier op het Noordereiland!
    X Emma

• 23 Januari 2008 - 16:34

Maartje:

Toffe verhalen en mooie foto's hoor! Word wel een beetje jaloers met al die spannende verhalen over jullie avonturen! Hier is het alleen maar heel slecht weer de hele tijd :( Niet te bruin worden he! xx ma

• 28 Januari 2008 - 20:05

Margreet Appelman:

Mijn complimenten voor de reislustigheid en de moed om dit alles te ondernemen dames. En dat jullie de jongens steeds wisten aan te moedigen om mee te gaan op avontuur. Mijn huisgenoten volgen jullie site ook hoor maar in het reageren zijn ze niet zo sterk lijkt wel. Erik schittert hier in uit, die reageert wel. Graag tot het volgende bericht,veel liefs van ons allemaal xxx

• 14 Februari 2008 - 10:47

Renée:

Wat een fantastische foto's! De natuur moet daar overweldigend zijn...
    Ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen en foto's, veel plezier op Noordereiland!
    Liefs,
    Renée

P.S. Heb jij mijn mailtje nog ontvangen Floortje? (wel al een tijdje terug, nav jullie vorige bericht)

• 21 Februari 2008 - 09:19

Ineke:

kom op meiden met jullie nieuwe verhaal we zijn nieuwsgierig naar de foto's van het noordereiland

• 21 Februari 2008 - 10:35

Ineke:

ps. groetjes van ons allen